Når kan du klage?
Vi vil ikke selge deg en klage som ikke kan føre fram. Derfor er vi tydelige på hva som kan påklages — og hva som ikke kan det.
Dette kan du klage på
Klagen må gjelde hvordan gebyret er beregnet for nettopp din eiendom. Da er det et enkeltvedtak du har klagerett på etter forvaltningsloven. De vanligste gyldige grunnlagene er:
- Feil areal (BRA): gebyret er stipulert ut fra et areal som er høyere enn det faktiske bruksarealet.
- Feil målerstand: forbruket er beregnet ut fra en målerstand som ikke stemmer.
- Manglende fradrag eller fritak: eiendommen har krav på fradrag eller fritak som ikke er hensyntatt.
- Feil tilknytningsgebyr: engangsgebyret ved tilknytning er feil beregnet.
Dette kan du ikke klage på
Selve gebyrSATSENE — kronebeløpet per kubikkmeter vann og avløp, eller abonnementsgebyret — er fastsatt i kommunal forskrift og bygger på selvkostprinsippet. Disse er ikke enkeltvedtak, og kan derfor ikke påklages av den enkelte. At du synes gebyret er høyt, er i seg selv ikke et klagegrunnlag.
Hva skjer hvis saken ikke kan påklages?
Da sier vi fra med en gang, gratis, før du går videre. Vi mener det er mer respektfullt enn å la deg betale for en klage som uansett vil bli avvist.
Hvis du får avslag
Fører ikke klagen fram hos Vann- og avløpsetaten, kan saken bringes videre til Oslo kommunes klagenemnd, og deretter eventuelt til Sivilombudet. Vi forklarer veien videre når det blir aktuelt.